AI kan gøre Ærø flyvende
Den 1. november tog vi til Destination Fyns årlige inspirationskonference Rethink Tourism for at blive klogere på AI og dets mange muligheder inden for turismemarkedsføring. Her har vi sammenfattet hvad vi fik ud af konferencen. Måske bliver du selv inspireret?
Er fremtidens kommunikation genereret af robotter, skabt af AI eller af mennesker? Det var dagens store spørgsmål.
Og noget af svaret; som futurist Christian Bech Nørhave sagde: Vores jobs bliver ikke som udgangspunkt overtaget af AI, men af dem, der forstår at bruge AI i deres arbejde.
Hvad kan AI og hvor er faldgruberne?
Kort fortalt er kunstig intelligens, også kendt som AI, et samspil af teknologi, data og matematik, som vi i dag kender fra fx stemmegenkendelse og autopilot i bilen. Nu er generativ AI også kommet på banen, som i bund og grund handler om, at man med ord kan skabe alt fra musik til kunst til kampagner til dataanalyser.
Det kan bruges til alt muligt godt og brugbart, som vi kommer ind på lidt senere, for på konferencen blev vi også klogere på faldgruberne, når det kommer til generativ AI.
Om særligt chatbotten ChatGPT sagde Janette Roush, der arbejder med marketing og digital udvikling hos New York City, blandt andet, at vi aldrig må bede den om at hallucinere for os - altså at opfinde fx selvbiografier eller andre tekster. I stedet skal vi altid føde den med både information og forskellige vinkler på et emne - og desuden altid stille opfølgende spørgsmål.
I bund og grund kan fx ChatGPT være en virkelig god praktikant, hvis man formår at bruge den rigtigt.
Vores bud på hvad du skal bruge det til
AI deler vandene, nogle er begejstrede og andre bange for den nye teknologi - uanset er teknologien kommet for at blive. Det må vi forholde os til og drage nytte af de fordele som teknologien giver.
Derfor har vi herunder forsøgt at komme med to bud på hvad I kan bruge det til. Begge cases er genereret af ChatGPT.
Case 1: Murervirksomheden
Murervirksomheden med under 10 ansatte, eget værksted, udfører både små og store entrepriseopgaver og -byggerier, har egen hjemmeside og ingen sociale medier.
ChatGPTs korte bud på hvad de skal bruge AI til:
AI automatiserer fakturering og bogføring, forbedrer kundeservice med chatbots, og optimerer projektplanlægning gennem dataanalyse. På din hjemmeside hjælper AI med at guide kunder effektivt. Disse værktøjer styrker effektivitet og konkurrenceevne.
Case 2: Det lille bryggeri
Det lille bryggeri med under 6 ansatte, produktion af almindelige og økologiske øl, driver café om sommeren og arrangerer fællesspisninger, bruger sociale medier og har hjemmeside med webshop.
ChatGPTs korte bud på de skal bruge AI til:
AI kan optimere dit bryggeris sociale medieindhold for bedre kundereach og engagere følgere. Forudsigelsesalgoritmer kan forbedre lagerstyringen ved at tilpasse produktionen til forventet efterspørgsel. På webshoppen kan AI personalisere anbefalinger, der øger salget ved at målrette kundernes præferencer. Dette effektiviserer drift og forstærker kundeengagement.
Herefter kan du altid bede ChatGPT om at uddybe nogle af emnerne - igen, ligesom en god praktikant.
Foto:ChatGPT | Vinterlandskab på Ærø med Skjoldnæs Fyr i fokus
Det bruger vi generativ AI til hos Ærø Turist & Erhverv
I hverdagen her på kontoret bruger vi eksempelvis ChatGPT til oversættelser, og som redskab når vi formulerer fx opslag til sociale medier eller breve til gæster.
Derudover kommer vi til at bruge det til generelt at yde en bedre service for øens mange gæster; helt konkret hvordan, er vi ved at finde ud af.
Og så har vi sat os for dagligt at udforske hvordan vi kan bruge generativ AI - og særligt ChatGPT - i vores arbejdsopgaver. Måske var en lignende "udfordring" noget for nogle af jer?